Klitgaard Agro
Projekter
Klik, klik, klik: Digitale drænkort og daglig styring af opgaver i en og samme løsning sparer tid i landbruget.
Kunde:
- Klitgaard Agro
Periode:
- 2016 -
Hvad får du, når du sætter en landinspektør, der er specialist i droner, digitalisering af drænkort, i ejendomsoplysninger og i GIS-teknologi sammen med en stor landbrugsbedrift, der kun har gamle papir-drænkort, adskillige mapper med forskellige dokumenter om gården, og gule lapper til at fordele opgaverne mellem de ansatte?
Nemt og nøjagtigt overblik
Du får en brugervenlig app, der giver landmanden det komplette overblik over dræn, ejendomsoplysninger og dokumentation af de opgaver, medarbejderne har løst. Et overblik, som er samlet i én GIS-løsning, som du åbner i en browser. Vi kalder den for Landbrugets Kortservice.
Brug den, når du er daglig leder af en stor bedrift, der består af flere gårde og flere hundrede hektar land. Brug den for at slippe for bøvlet med at lede efter dræn i marken. Det sparer tid, når du skal vedligeholde drænene.
Brug den til at have let adgang til alle forpagtningskontrakter. Brug den til opgavestyring – når du skal dokumentere, hvor mange gange du har slået græsmarken for at leve op til myndighedernes krav til hektarstøtte. Og brug den, når du skal fordele dagens opgaver til medarbejderne – det bliver nemmere og mere effektivt, at den medarbejder, der er nærmest, snupper opgaven.
App med digitale drænkort
Klik dig frem til det, du har brug for at vide om dræn og dagens opgaver, uanset om du sidder inde på gårdens kontor, bag rattet i traktoren eller står ude i laden. Landbrugets Kortservice fungerer på både pc, tablet og mobil.
App med digitale drænkort
Klik dig frem til det, du har brug for at vide om dræn og dagens opgaver, uanset om du sidder inde på gårdens kontor, bag rattet i traktoren eller står ude i laden. Landbrugets Kortservice fungerer på både pc, tablet og mobil.
Michael Bundgaard, medejer af Klitgaard Agro
“Vi bruger hvert år enormt meget tid på at lokalisere dræn og brønde. Indtil nu har det langt hen ad vejen været gæt, når vi skulle finde og efterse de nedgravede rør, men nu er vi begyndt at føje dræn-netværket til digitale system.”
En tre-trins-raket
Implementering af Landbrugets Kortservice er en tre-trins-raket, som begynder med, at LE34 digitaliserer og geo-refererer de gamle papir-drænkort eller indmåler drænene med drone. På den måde bliver der skabt et digitalt overblik over drænenes nøjagtige og geografisk stedfæstede placering. De digitale drænkort er avancerede og indeholder også information om drænenes dimensioner, materiale og fald i procent.
Et effektivt grundlag
Ligesom det gælder for mange andre landbrug er Klitgaard Agros udfordring, at vandstanden er meget høj på deres jorde, og derfor er behovet for at få styr på, hvor deres dræn ligger stort; ellers kan de ikke vedligeholde dem. Dræninger i landmændenes marker er lig med landmændene levebrød. Et effektivt drænsystem sikrer ikke alene et godt udbytte, men også grundlaget for rationel og effektiv drift. Beskadigede dræn eller dårligt vedligeholdte dræn er ofte lig med lavere udbytte og dermed tab på bundlinjen.
De digitaliserede dræn
Trin 2 i Landbrugets Kortservice er ejendomsadministrationsdelen, hvor Klitgaard Agro kan se og gemme alle offentlige og egne kortdata og dokumenter om alle ejendomme, der hører til Klitgaard. Informationerne bliver gemt i et og samme system, som de digitaliserede dræn – det kan blandt andet være forpagtningskontrakter og beredskabsplaner, som er placeret i systemet på lige præcis dén bygning, hvor den gælder. Trin 2 indeholder desuden opgavestyring, hvor den daglige leder af Klitgaard Agro fordeler opgaverne mellem de ansatte via en app, som også indeholder det digitaliserede drænkort. Det kan være opgaver som for eksempel pløj marken, fjern sten, kig efter flyvehavre og rens biogasanlægget.
GeoNote Dræn™-appen
Trin 3 er den løbende digitalisering af nye dræn og brønde – det står Klitgaard Agro selv for ved hjælp af LE34’s app GeoNote Dræn™. Med appen åben på en mobil i den ene hånd og en GPS-antenne i den anden, registrer kunden selv nye hoveddræn, sugedræn og drænbrønd. Det eneste, man skal foretage sig, er at stille sig hen over eksempelvis drænbrønden, tage et billede og gemme positionen som ved hjælp af GPS-koordinater placeres korrekt på det digitale drænkort i appen, så er der styr på det for tid og evigt.
Få mere at vide
Kontakt os
Kontakt os, hvis du er interesseret i at høre mere.
Knud Klausen
Landinspektør / Partner
Ekspert i drænkort og landbrugslovgivning
+45 4057 6189
kk@le34.dk