BNBO – kommunernes påbud mod sprøjtemidler

LE34 hjælper jer i mål med BNBO-processen: Vi sørger for dialogen med lodsejerne, beregner erstatning og sørger for tinglysning.

Få mere at vide

Vores erfaring - jeres tryghed

Vores metode til gennemførelse af BNBO-opgaven tager afsæt i årtiers omfattende erfaring med lodsejerdialog og værdifastsættelse af landbrugsejendomme.

Det betyder, at din kommune får en velafprøvet metode, hvor vi sikrer såvel lodsejere som kommunen en fair og objektiv proces, hvor alle vurderinger og beslutninger træffes på en gennemsigtig og upartisk måde, baseret på klare og veldefinerede kriterier.

 

Vi hjælper kommunen med:

  • Dialog med lodsejerne
  • Besigtigelse af BNBO på hver af de berørte ejendomme
  • Opmåling af BNBO-påbudszonen
  • Værdifastsættelse af landbrugsejendommen
  • Arealafgrænsning
  • Erstatningsberegning
  • Udarbejdelse af BNBO-kort
  • Arrondering af restarealer
  • Udformning af deklarationstekst for de udstedte påbud
  • Tinglysning af deklarationen

 

Bliv kontaktet om BNBO

§5, BEK nr. 742 af 17/06/2024, Miljø- og Ligestillingsministeriet

“Er en aftale ikke indgået senest den 31. december 2024 inden for det boringsnære beskyttelsesområde, skal kommunalbestyrelsen udstede et påbud eller forbud mod erhvervsmæssig anvendelse af pesticider efter § 24 a, stk. 1, i miljøbeskyttelsesloven senest den 1. marts 2025, hvis risikovurderingen viser, at en beskyttelsesindsats er nødvendig, jf. dog § 6.”

Læs mere på Retsinformation.dk

Erfaring med lodsejerdialog og erstatningsfastlæggelse

LE34’s specialister håndterer hvert år omkring 1.000 lodsejerforhandlinger og -dialoger på store og små projekter af samfundskritisk betydning som blandt andet nye drikkevandsledninger, spildevandsanlæg, klimatilpasning, skybrudstunneller, jordfordelinger, cykelstier, veje, jernbaner, solcelleanlæg og vindmølleparker.

Det betyder, at vi har opbygget en omfattende erfaring, som sammen med vores faglighed som landinspektører og jurister, betyder, at vi altid følger en velafprøvet metode og fremgangsmåde, når vi er i dialog med lodsejere.

Vores erfaring spænder fra borgermøder med hundredevis af deltagere til 1:1-lodsejermøder. Fra opmåling på ejendommen til udarbejdelse af kort og GIS-filer. Fra værdifastsættelse af ejendomme til håndtering af eventuelle taksationssager.

Kontakt os for et uforpligtende møde, hvor I kan få svar på jeres spørgsmål om BNBO-processen.

BNBO-kort - som her på billedet - udarbejdes af LE34 og giver overblik over hele BNBO-projektområdet.

BNBO-zoner er ligeglade med skel

De røde kryds på ovenstående BNBO-kort markerer selve drikkevandsboringen. Ringen er BNBO-zonen, der skal beskyttes af et sprøjteforbud via et påbud som kommunerne er forpligtet til at udstede.

Kortet illustrer, at BNBO-zoner er ligeglade med skel. BNBO-zonerne påvirker flere forskellige matrikler udover den, hvor selve drikkevandsboringen er placeret. Det fører ofte til, at der opstår indeklemte/afskårne arealer (markeret med grønt på kortet), som ændrer lodsejernes dyrkningsmuligheder.

LE34 har mange årtiers erfaring med håndtering af afskårne arealer, og vi sikrer en ny arrondering mellem de berørte lodsejere.

Baggrundsviden om BNBO'erne

BNBO er en forkortelse for boringsnære beskyttelsesområder.

Siden 2003, hvor man første gang undersøgte grundlaget for en udvidelse af beskyttelseszonerne omkring indvindingsboringerne, har der været et konstant øget fokus på beskyttelsen af det danske grundvand.

I 2007 blev den første vejledning om BNBO udarbejdet, som siden er fulgt op af nye vejledninger, lovændringer og ændret praksis for håndteringen af BNBO.

Der er udpeget godt 20.000 hektar som værende boringsnære beskyttelsesområder, hvoraf omtrent 9.500 hektar er landbrugsarealer.

I 2022 blev der foretaget en evaluering af status på kommunernes frivillige aftaler med lodsejerne, hvori det fremgik at alene 5% af de udpegede BNBO’er, hvor der var risiko for forurening, var beskyttet ved frivillige aftaler. Siden evalueringen blev lavet, er den procentviseandel steget til 9%, ifølge Miljøstyrelsen.

Har kommunerne ikke indgået frivillige aftaler inden den 1.december 2024 skal kommunerne, eller nærmere bestemt kommunalbestyrelserne, udstede påbud mod erhvervsmæssig brug af pesticider i BNBO’erne senest 1.marts 2025. Det sker med lovhjemmel i Miljøbeskyttelseslovens § 24 a, stk. 1.

Få mere at vide

Kontakt os

Vi er klar til at hjælpe din kommune med den hastende BNBO-opgave – kontakt os allerede i dag.

Troels Meinertz Jakobsen
Landinspektør
LE34 Metrovej
Tlf.  +45 5131 4267
tja@le34.dk

Ring til Troels Jakobsen