Arbejdstunnel i Arenastaden

Projekter

I efteråret 2022 har vi som underleverandør til entreprenørvirksomheden Rosenqvist Entreprenad AB lavet de indledende arbejder på konstruktionen af en arbejdstunnel til Arenastaden i det nordlige Stockholm. Arbejdstunnellen skal anvendes i byggeriet af den fremtidige metrostation, Arenastaden.

LE34 viser vejen
Skanning av bergkontur
FAKTA

Tidsperiode:

  • 2022

Ydelser:

Det kræver præcision og løbende scanninger for at sikre, at entreprenøren sprænger præcis så meget af bjerget, som konstruktionen kræver. For at være så effektive som muligt, anvender vi instrumenter og software fra Trimble. Vores totalstation SX12 og field-softwaren Access tunnel giver et smidigt og effektivt arbejde i felten.

Fra afsætning til dokumentation

Arenastaden er en ny, levende bydel i Stockholmske Solna med en blanding af boliger, arbejdspladser og service. Metrostationen Arenastaden bliver anlagt 35 meter under jordoverfladen, og går efter planen i drift 2028. 

For at lastbiler skal kunne transportere materiale til og fra metroprojektet er en arbejdstunnel nødvendig. Tunneleringen bliver gennemført med konventionel sprængning, som indebærer at bore små huller i klippen, hvori man indfører sprængstof for sidenhen at springe materialet bort.

LE34 har hjulpet Rosenqvist Entreprenad AB med indledende tunnelering og har været ansvarlige for afsætning, scanning af bjergkonturer og sprøjtebeton, kontrol af indtrængen, opmåling af bolte samt etablering af fikspunktnet. Al dokumentation uploader vi i projektets dokumenthåndteringssystem.

Data i Trimble Business Center

Med punktsky dokumenterer vi projektets fremdrift. Den blå markering på det store billede viser, at der er behov for at sprænge mere. Nederst ses tunnelbyggeriets rapport, hvor den grønne markering viser det, som skal sprænges bort.

Data i Trimble Business Center

Med punktsky dokumenterer vi projektets fremdrift. Den blå markering på det store billede viser, at der er behov for at sprænge mere. Nederst ses tunnelbyggeriets rapport, hvor den grønne markering viser det, som skal sprænges bort.

Løbende scanning giver præcis dokumentation

Ved tunnelering er der behov for løbende dokumentation af sprængningsarbejdet for at vide, om der er sprængt nok. Derfor scanner vi flere gange under projektet. Efter hver sprængning og fjernelse af løse klippestykker scanner vi klippekonturen for at se, om det er nødvendigt at sprænge og fjerne mere klippe. Når scanningen viser, at der er sprængt tilstrækkeligt bort, forstærker Rosenqvist Entreprenad AB klippen med bolte og sprøjtebeton, inden vi scanner endnu en gang. Vi præsenterer data fra scanningen i form af kort og rapporter  skanningarna i form av kartor och rapporter, som vi laver i Trimble Business Center. 

Johan Jönsson, Regionsansvarlig Øst / Landmålingsleder LE34 Stockholm, Sverige

”Tunnelering kræver kontinuerlig scanning og dokumentation af klippekonturerne for at sikre, at der er sprængt og fjernet tilstrækkeligt klippe. Fordi vi selv udfører arbejdsgangen, fra indsamling af data til bearbejdning og visualisering i form af rapporter og kort, har vi korte reaktionstider og kvalitetskontrol i alle faser.”

Vil du vide mere?

Kontakt os

Hvis du er interesseret i at høre mere om projektet, så tøv ikke med at kontakte os via mail eller telefon.

Mickael Holgersson
VD LE34 Mätkonsult 
LE34 Malmö, Sverige

Tel +46 709 703 090
mic@le34.se

Send en mail til Mickael Holgersson