Ny lovhjemmel til ekspropriation til anlæg i forbindelse med fangst og lagring af CO-2 forventes at være på vej

Fangst og lagring af CO-2 er i høj grad kommet på dagsordenen, og det er politisk besluttet, at teknologien skal være en vigtig brik for at opfylde nationale og internationale klimamål. Der mangler dog lovhjemmel til ekspropriation til den nødvendige ledningsinfrastruktur, og det kan i værste fald spænde ben for projekterne.

LE34 viser vejen

29.11.2023

I det nyligt offentliggjorte lovprogram for 2023/2024 ses, at en ny lov er på programmet: ”Lov om rørført transport af CO­2”. Lovforslaget er en opfølgning på den politiske aftale ”Klimahandling – Vejen til fangst og lagring af CO­2 i 2030”.

I undergrundsloven er der hjemmel til at ekspropriere til nødvendig infrastruktur til lagring af CO­2 i undergrunden, men der mangler en hjemmel til ekspropriation til andre transportformål, f.eks. CO­2-rørledninger fra industri- og produktionsanlæg til et Power-to-x-anlæg.

Fangst og lagring af CO-2

Den første CO­2 er i år blevet lagret i Nordsøen i Danmark, og det er formentlig kun begyndelsen. Der er en spirende udvikling i gang på området, og det er ikke kun muligt at lagre CO­2 i undergrunden, men også ”genanvende” det i grønne brændsler. Staten har derfor afsat ca. 38 milliarder kroner til fangst og lagring af CO­2 (CCS), og teknologien bliver betegnet som et potentielt grønt erhvervseventyr for Danmark.  

Lovforslaget er ikke offentliggjort endnu og en ny hjemmel til ekspropriation fremgår ikke direkte af lovprogrammet. Det fremgår derimod af statens publikation ”Klimahandling – I mål med fangst og lagring af CO­2”, at den nye lov skal sikre klare regler for ekspropriation til alle former for rørført CO­2-transport. Det må derfor forventes, at den nye lovhjemmel til ekspropriation medtages i det kommende lovforslag, der i publikationen omtales som en ”Ny hovedlov om rørført transport af CO2”.

Det vil betyde, at det vil blive muligt at ekspropriere til ledningsinfrastruktur til transport af CO­2 til f.eks. power-to-x-anlæg, hvor CO­2 og elektricitet kan omdannes til grønne brændsler til brug for de store og tunge transportformer som fly- og lastbiltrafik.

Vi ser frem til at gennemgå lovforslaget.

Kontakt eksperterne

Kenneth Holme Poulsen

Landinspektør
LE34 Aarhus

Vibeke Stærdahl Nielsen

Landinspektør
LE34 København

Gert M. Henningsen

Partner / Landinspektør / Forretningschef / Miljø, Plan & Jura
LE34 Odense

Jonathan Overgaard Markman

Landinspektør
LE34 Aalborg, LE34 Esbjerg

René Aggersbjerg

Cand. jur.
LE34 København

Søren Henriksen

Landinspektør
LE34 Aalborg

Thomas Normann Asmussen

Partner / Landinspektør / Afdelingsleder
LE34 Aarhus

Erik Jeppesen

Landinspektør / BA. Jur.
LE34 København

Martin Korgaard

Markedschef / Landinspektør
LE34 Aarhus

Daniel Lundeman Lind

Konsulent / cand.jur.
LE34 Aarhus, LE34 Odense