Ny lovhjemmel til ekspropriation til anlæg i forbindelse med fangst og lagring af CO-2 forventes at være på vej
Fangst og lagring af CO-2 er i høj grad kommet på dagsordenen, og det er politisk besluttet, at teknologien skal være en vigtig brik for at opfylde nationale og internationale klimamål. Der mangler dog lovhjemmel til ekspropriation til den nødvendige ledningsinfrastruktur, og det kan i værste fald spænde ben for projekterne.
29.11.2023
I det nyligt offentliggjorte lovprogram for 2023/2024 ses, at en ny lov er på programmet: ”Lov om rørført transport af CO2”. Lovforslaget er en opfølgning på den politiske aftale ”Klimahandling – Vejen til fangst og lagring af CO2 i 2030”.
I undergrundsloven er der hjemmel til at ekspropriere til nødvendig infrastruktur til lagring af CO2 i undergrunden, men der mangler en hjemmel til ekspropriation til andre transportformål, f.eks. CO2-rørledninger fra industri- og produktionsanlæg til et Power-to-x-anlæg.
Fangst og lagring af CO-2
Den første CO2 er i år blevet lagret i Nordsøen i Danmark, og det er formentlig kun begyndelsen. Der er en spirende udvikling i gang på området, og det er ikke kun muligt at lagre CO2 i undergrunden, men også ”genanvende” det i grønne brændsler. Staten har derfor afsat ca. 38 milliarder kroner til fangst og lagring af CO2 (CCS), og teknologien bliver betegnet som et potentielt grønt erhvervseventyr for Danmark.
Lovforslaget er ikke offentliggjort endnu og en ny hjemmel til ekspropriation fremgår ikke direkte af lovprogrammet. Det fremgår derimod af statens publikation ”Klimahandling – I mål med fangst og lagring af CO2”, at den nye lov skal sikre klare regler for ekspropriation til alle former for rørført CO2-transport. Det må derfor forventes, at den nye lovhjemmel til ekspropriation medtages i det kommende lovforslag, der i publikationen omtales som en ”Ny hovedlov om rørført transport af CO2”.
Det vil betyde, at det vil blive muligt at ekspropriere til ledningsinfrastruktur til transport af CO2 til f.eks. power-to-x-anlæg, hvor CO2 og elektricitet kan omdannes til grønne brændsler til brug for de store og tunge transportformer som fly- og lastbiltrafik.
Vi ser frem til at gennemgå lovforslaget.